Saturday, June 8, 2019

World Ocean Day: What we did with Water Trade and Water life:Iqbal mentioned in 1930 but we are reluctant ?



World Ocean Day: What we did with Water Trade and Water life

Iqbal had mentioned it in 1930, almost 89 years back but we are either ignorant or following colonial policies. 

Today is World Ocean Day as declared in UN list yet regarding this day we have to rethink not only about Water life but also revisit our coastal policy too. This piece is written just to remind both things.
ٰRegarding Water life & Trade we have to give little attention to coastal as well as river trade & life too. It was Lhori Bandar ( An historic port near Thatta, known in ingenious language as Lhori Dahro) that was closed by the colonial rulers after annexation of the Sindh cleverly. Yet till 1850s it was still operational because a new port at Karachi was under construction and colonial rulers had to send first Railway engine to Lahore. So it was reported that the engine was transported through Lhori Bandar in late 1850s. Lhori Bandar was linked with all major five rivers  and it was Captain Sir Alexander Burnes who had made a comprehensive map of Mouth of Indus and he too mentioned Lhori Bandar in 1830s. After annexation of Sindh, colonial rulers had develop a new port at newly developed city of Karachi that not only killed River to Sea trade but also disturbed Coastal water life for ever. It especially effected Delta life & its trade but in reports prepared by elite institutions like IUCN and other relevant organizations dealing with conservation and environment, you will not found political as well as economic background of these issues. 

Arab traveler  Ibn Battuta too stayed for 5 days in Lhori Bander ( near Thatta, towards sea in Sindh) and recorded huge trade there in 1333. That port was linked with all five rivers and traders used to go Persia & Arab lands from there.  It is to me remembered that Portuguese had burnt Lhori Bandar three times during 15th and 16th centuries. Tarekh e Tahiri (written in 16th century) had recorded it too.



 it is significant that the Simon Report has given extraordinary importance to the question of India's land frontier, but has made only passing references to its naval position. India has doubtless had to face invasions from her land frontier; but it is obvious that her present masters took possession of her on account of her defenceless sea coast. A self-governing and free India will, in these days, have to take greater care of her sea coast than [of her] land frontiers.   Allahbad Address 29 December, 1930 Allama Iqbal

Link of the complete address is


سمندر ہمارے محافظ:

70 فیصدی آکسیجن سمندروں سے ملتی ہے۔ 

ساحلی و سمندری پالیسی، خطبہ الہ آباد اور ہمارے گھاٹے

سمندروں کے عالمی دن پر  مست ایف ایم 103 کی 

طرف سے اک رپورٹ


آج جون کی 8 تاریخ ہے کہ اقوام متحدہ کے  مطابق آج سمندروں کا عالمی دن ہے۔  مگر ہم بالعموم اپنی آبی حیات و تجارت سے نابلد ہیں۔ نہ تو ہمیں یہ معلوم ہے کہ ہمارے شیر دریا کس تاریخی بندرگاہ کے ذریعے سمندر سے جڑے تھے  اور  نہ ہی یہ پتہ ہے کہ انگریزوں نے  1843 میں سندھ پر قبضے کے بعد دریاوں سے جڑی تجارتی بندرگاہ کو بند کر کے کیوں کراچی کے ساحل   پر نئی  دریاوں سے کٹی ہوئی حفاظتی بندر گار بنائی ۔اس بندر گاہ کا نام تھا لہوری بندر جسے مقامی لوگ لہوری داہڑو بھی کہتے تھے۔ پھر ان دریاوں سے نہریں نکالنے اور بیراج وغیرہ بنا کر آبی تجارتوں کو بند اور آبی حیات کو مضطرب کر دیا گیا۔ ابن بطوطہ 1333 میں جب ہماری دھرتیوں میں آیا تو اس نے پانچ دن اسی لہوری بندر پر گذارے جسے  16ویں صدی میں پرتگالیوں نے تین بار جلایا تھا۔ اس بندرگاہ سے تاجر فارس و عرب جاتے تھے۔ ہماری مضطرب آبی حیات اور بند ہو چکی  دریاوں اور سمندروں سے جڑی آبی تجارتوں کی داستان ابھی لکھی نہیں گئی۔ البتہ علامہ اقبال نے اپنے تاریخی خطبہ الہ آباد میں 89 سال قبل اس بارے روشنی ڈالی  تھی اور یہ سوال اٹھایا تھا کہ ہماری سمندروں بارے پالیسی کیا ہے؟ انھوں نے استفسار کیا کہ پہلے حملے فرنٹئیر سے ہوتے تھے مگر انگریز آقا تو سمندروں ہی سے آئے تھے۔ آزادی کے بعد ہمیں  سمندری پالیسی کے حوالے سے خصوصی توجہ دینی ہو گی۔ مگر ہم  نے تو علامہ کے خطبات کو طاق نسیاں کیا ہوا ہے۔ بھلا ہو کہ پچھلی حکومت نے میری ٹائمز کی وزارت بنائی مگر اس میں بھی دریائی حیات و تجارت کی بات ابھی شامل نہیں۔ سمندروں کے اس عالمی دیہاڑ پر اگر ہم اپنی آبی حیات اور تجارتوں پر کچھ غور کر لیں اور سمندری سمگلنگ  کو تجارت میں بدل سکیں تو پاکستانی ریاست اور معاشرے دونوں کو اس سے فائدے ہوں گے۔یہ رپورٹ عامر ریاض نے تیار کی ہے۔
This report is broadcast at MastFM103 News at June 8, 2019

No comments:

Post a Comment

May Day 2024, Bounded Labor & new ways of the struggle

  May  Day 2024  Bounded Labor & new ways of the struggle  In the South Asia, thanks to Brahminical legacy dipped in colonialism sociali...