Wednesday, June 17, 2015

MadhuLal: A Novel that Shook the readers Reporting, Article, Interview, Review & Radio Program

MadhuLal: A Novel That Shook the readers

Reporting, Article, Interview, Review & Radio Program


Reporting, Article, Interview, Review & Radio Program

پنجابی کا اک لاجواب ناول
لاہور پریس کلب لٹریری سوسائٹی کی تقریب

لاہور پریس کلب کی لٹریری سوسائٹی کی طرف سے اکثر و بےشتر دانشوروں اور لکھاریوں کے اعزاز میں تقریبات رکھی جاتی ہیں۔ ایسی ہی اک تقریب24مئی کی شام نئے چھپنے والے ناول”مادھو لال حسین،لہور دی ویل“کے اعزاز میں رکھی گئی۔ تقریب کا آغاز کرتے ہوئے لاہور پریس کلب کے سابقہ سیکرٹری جنرل محمد شہباز میاں نے ایڈووکیٹ خالد محمود(قلمی نام نین سُکھ)کا تعارف کروایا اور یہ بتایا کہ وہ خالد محمود کی پہلے چھپ چکی تینوں کتابوں کے قاری ہیں۔ پنجابی ناول لکھنے پر خالد محمود کو سراہنے کے بعد انہوں نے سٹیج کی نظامت عامر ریاض کے حوالے کردی۔ پنجاب اور پنجابی کے سیوک عامر ریاض خالد محمود کی کتب کے پبلشر بھی ہیں اور عرصہ دراز سے پنجاب اور پنجابی بارے کتب چھاپ رہے ہیں۔ حاضرین کی گفتگو کے ساتھ ساتھ عامر ریاض کے چٹکلے بھی محفل کو گرماتے و سہلاتے رہے۔ تقریب میں شریک ہونے والوں میں مصنف کے علاوہ صحافیوں اور دانشوروں نے شرکت کی۔ ساتھ ایشیاء پارٹنرشپ(SAP) کے ڈائریکٹر محمد تحسین، لاہور یونیورسٹی آف مینجمنٹ سائنسز (LUMS) کے ڈاکٹر فرخ، لاہور سکول آف اکنامکس کے ڈاکٹر سعید الرحمن، لاہور ہائی کورٹ کے سابق صدر عابد ساقی بھٹی، لکھاری مدثر بشیر، پنجابی ”سنگت“ پاکستان کے اقبال قیصر و انیس احمد، پنجابی رسالے ”سنیہا“ کے ایڈیٹر شناور چدھڑ، ”دنیا نیوز“ کے کاظم جعفری، مترجم یاسر جواد، پنجابی لکھاری زویا ساجد، ایوارڈ یافتہ پنجابی ادیب زبیر احمد، ”عوامی جمہوری فورم“ کے پرویز مجید، قیصر نذیر خاور، ”سانجھ“ پبلشرز کے امجد سلیم منہاس سمیت دیگر ساتھیوں نے شرکت کی۔ شناور چدھڑ نے یہ اقرار کیا کہ پہلی دفعہ پڑھنے سے وہ اس ناول کو گہرائی میں سمجھنے سے قاصر رہے مگر دوسری دفعہ انھیں نہ صرف کہانی سمجھ آنے لگی بلکہ وہ مصنف کی تکنیک، معلومات اور اندازِ بیاں کے قائل ہوگئے۔ آسٹریلیا کی قومی یونیورسٹی سے پوسٹ کلونیل ازم پر پی ایچ ڈی کرنے والے سعیدالرحمن نے یہ بتا کر حیران کردیا کہ قدیم زمانے میں ناول شاعری کی شکل میں لکھے جاتے تھے۔ یوں ناول نے قصہ، کہانیوں سے آج تک جانے کتنی شکلیں بدلی ہیں۔ آج یورپ امریکہ میں کمرشل پبلشرز کے مطابق جس بھی کہانی کے الفاظ 70 ہزار سے زائد ہو جاتے ہیں اسے ناول قرار دیا جاتا ہے۔ یہ ناول کی کمرشل تعریف ہے جس کا زمانہ صنعتی انقلاب کے بعد شروع ہوتا ہے۔ سعید الرحمن نے ”مادھولال حسین“ کو ایک بہترین ناول قرار دیا۔

 ڈاکٹر فرخ نے جدید تاریخ نویسی میں سینہ بہ سینہ علم AL HISTORY) (OR کی عملی و علمی اہمیت پر روشنی ڈالتے ہوئے بتایا کہ پنجاب کی اصل تاریخ اس وقت لکھی جائے گی جب ہم سینہ بہ سینہ چلے آئے علم کی اہمیت سے آگاہ ہوں گے۔ پنجابی کے سیوک اور استاد محمد شفیق نے ناول کو پنجابی ادب میں اک زبردست اضافہ قرار دیتے ہوئے مفصل مقالہ پڑھا۔ ان کا کہنا تھا کہ خالد کا تعلق تو سرگودھا سے ہے مگر انہوں نے لہور کو اپنے اندر سمولیا ہے۔ عامر ریاض نے اس موقع پر کہا کہ خالد نے لہور کے متعلق ایسی باتیں اس ناول میں لکھ دی ہیں جن کو مجھ جیسے بہت سے لاہوریے بھی نہیں جانتے ۔ لکھاری زویا ساجد نے یہ اقرار کیا کہ اس ناول نے انہیں جکڑ رکھا ہے اور وہ مزے لے لے کر اسے رک رک کر پڑھ رہی ہیں۔ عابد ساقی بھٹی نے اس ناول کو پنجاب کی اصل تاریخ قراردیتے ہوئے کہا کہ آخر ہم کب تک نو آبادیاتی آقاں کی مطلبی تاریخ اپنے بچوں کو پڑھاتے رہیں گے؟ لاہور کی تاریخ پر کام کرنے والے مدثر بشیر بھی نین سُکھ کے مداح نکلے اور انہوں نے بسنت سمیت کتاب کے مختلف ابواب کے نام لے کر بتایا کہ ان ابواب میں جو معلومات ہیں وہ لاہور کی تاریخ کے وہ گمنام باب ہیں جنھیں ہم محققین بھی ڈھونڈ نہ پاتے تھے۔ منظر جعفری بھی ماحول کے اثر سے بچ نہ پائے اور انہوں نے بھی اقرار کیا کہ مادھولال حسین، لہور دی ویل ایک بہترین کوشش ہے جس پر مصنف اور پبلشر دونوں مبارکباد کے مستحق ہیں۔ آخر میں پنجابی کے مشہور لکھاری اور کینیڈا کے ڈھاہا ایوارڈ حاصل کرنے والے پنجابی لکھاری زبیر احمد نے تمام گفتگو کو کوزے میں بند کیا۔ ان کا کہنا تھا کہ جتنی تیزی سے یہ ناول فروخت ہورہا ہے اس سے ہی پتہ چل جاتا ہے کہ اس کے اندر بہت جان ہے۔ انھوں نے حاضرین کو یہ بتاکر حیران کر دیا کہ آج کل مشرقی پنجاب میں اس ناول کی بہت دھوم ہے۔ اس ناول اور لکھاری کی جتنی تعریف کی جائے کم ہے۔ لاہور پریس کلب کا شکریہ ادا کرتے ہوئے زبیر احمد نے کہا کہ اب وہ زمانہ گیا جب پنجاب کے معتبر ادارے صرف اُردو ہی کے گرویدہ رہتے تھے۔ پنجابی زبان کی تکریم کے حوالہ سے آچکی اس تبدیلی کو سراہتے ہوئے زبیر نے دنیا بھر میں موجود 20 کروڑ پنجابیوں سے اپیل کی کہ وہ اس ناول کو ضرور پڑھیں۔ عامر ریاض نے تقریب کے اختتام سے قبل یہ سوال بھی اٹھایا کہ ہمیں نو آبادیاتی دَور کی زیادتیوں بارے بھی غور کرنا چاہیے اور نوآبادیاتی دَور کے خلاف چلائی جانے والی تحریکوں میں پنپنے والے غلط رویوں کو بھی زیربحث لانا چاہیے۔ انگریز مخالفت میں مذہب کو بطور ہتھیار استعمال کرنے کی روایت رام گنگا دھر تلک،بپن چندرپال اور لالہ لاجپت رائے جیسے ہندو قوم پرست نما بنیاد پرستوں نے ڈالی تھی اور اس ”یک قومی نظریہ“ کے بعد خلافت و ہجرت کی تحریکوں نے مذہب کے سیاست میں استعمال کو بڑھاوا دیا۔ یہ سب وہ باتیں ہیں جن پر بات کرنے سے ہمارے ہاں بڑے بڑے گھبراتے ہیں۔ خالد کا کمال یہی ہے کہ اس نے وہ سب کچھ لکھ دیا جو عوام کی زبان پر ہے۔ تقریب اس عزم کے ساتھ ختم ہوئی کہ اس ناول پر تعلیمی اداروں اور دانشوروں حلقوں کو توجہ خاص دینی چاہیے۔


Article by Samporan


جنہے لہور نئیں ویکھیا اوہ جمیا نئیں
سمپورن
نین سُکھ ہوراں دے ناول”مادھو لال حسین، لہور دی ویل“ دی تقریبِ پزیرائی دے موقعے تے لہور پریس کلب وچ پڑھیا گیا۔

پنجابی دا اکھان اے”جینہے لہور نئیں ویکھیا اوہ جمیا نئیں“،میں کہندا جہنے نین سکھ دی ہوک”مادھو لال حسین،لہور دی ویل“ نہیں پڑھیا اوہنے لہور نئیں ویکھیا۔ ویکھن ویکھن وچ وی فرق ہوندا اے۔ کجھ ویکھدے نیں کُھلیاں اکھیاں نال پر من مندر دے بوہے بند ہون کارن اوہ بس اوہ کجھ ای ویکھدے جیہڑے چار چوفیرے لگے شیشے اوہناں نوں وکھاون۔ ایہہ شیشے سیاست دے شیشے نیں۔ ویکھنا وی اک سیاست ای اے۔نین سُکھ نے ایہہ ناول لکھ کے نہ صرف اپنے آپ نوں جمن دا آہر کیتا سگوں پڑھنہاراں نوں وی سینتر ماری اے پئی آ رل مل ویکھئے تے فیر توں جمئے۔
نین سکھ دا جسّا لہور وچ نہیں جمیا۔ ”ککر تے انگور“ چڑھاندا، ”ٹھیکریاں “ دے اوتے ٹُردا ، لہور دی وسوں ، سیاست تے ”اتھل پتھل“ نوں گوچردا ،ایہہ لکھاری اپنے آپ نوں”لہور دی ویل“ راہیں جمیا۔ اپنی ہوند دا ثبوت دتّا تے باہروں آ کے اندر دا ہو گیا۔ایہہ آہر کوئی سکھالا نہیں۔ ایہدے لئی،من مندر تے کھوجی اکھ دی لوڑ اتے چنگا بھلا آہر کرنا پیندا۔ نین سُکھ نے ویلیم بلیک موجب ایہہ سدّا دِتّا پئی اجوکے سماج وچ ساڈے مقدراں دے فیصلے سیاسی لفظالی وچ ہون گے۔
نین سُکھ ہوراں اپنے پاتراں راہیں ساڈے لئی لہور دی تریخ دے تن پرت اُتھلے نیں۔ اجوکا لہور، پرانا لہور اتے نواں لہور۔ اجوکے لہور دے وسنیک اک بجھارت۔بم دھماکیاں دے دھوں وچ لکے، اپنے آپ تے آپنے اصل توں ڈرے تے گواچے لہورئیے۔ لہور دی سیکولر وسوں ول ودھ رہے مُلا گردی دے دیو اوہناں لئی بجھارت۔ ایس بجھارت نوں بجھن دا کھرا چغتیاں اتے کلونیئل دور دے ہندوستان دی سیاست وچ لکیا ہویا۔ بھانویں چغتے ہوون تاں بھانویں گوری چمڑی والے دونہاں لہور دی مہکاں مار دی اتے بھرا بندی دی وسوں وچ فرقہ بندی ، دھرمی کرودھ اتے ملاگردی دی اجیہی اگ لائی پئی سُرخ گلاباں دے موسم وچ نہ صرف پھُلاں دے رنگ ای کالے ہوئے سگوں دلاں اُتے وی کرودھ دی کالک جم گئی اتے اسیں اپنی اصل ہوند توں انکاری ہو کے عرباں دے دتے مکھوٹے اپنے چن ورگے مکھڑیاں تے چاھڑ کے وڈوں ٹکوں دی نادر شاہی فیر قیم کرلئی۔
جہاں ویکھو تہاں کپٹ ہے، کہوں نہ پیو چین
دغا   باز   سنسار   تے ،   گوشہ   پکڑ   حسین
من  چاہے محبوب  کو ،  تن  چاہے سکھ  چین
دوئِ  راج  کی  سیدھ  میں  کیسے  بنے   حسین
مادھولال حسین، لہور دی ویل“، وچ پاتر تے ویلا آپس وچ لکن میٹی کھیڈدے نیں۔ کدی ویلاچاک چکر کھانداپاتراں نوں مدھول مدھول مٹی دے مادھوبناوے تے کدھرے مٹی دے مادھواپنے وجود دی بھال وچ مادھولال وچ ڈھلن۔ ویلے تے پاتراں دی ایہہ لکن میٹی پڑھنہاراں لئی گڈی گڈے دی پینگ، ست رنگی۔ ملامت دے رنگ،سیاست دے رنگ،چترکاری دے رنگ،ملاگردی دے رنگ،فرقہ بندی دے رنگ اتے مذہبیت دے رنگ اتے عشق دے رنگ۔
ایہناں رنگاں تے رنگ برنگے اکھراں نال کھیڈدیاں نین سُکھ دی کہانی وڈے سیاسی مورچیاں، پارٹیاں، تحریکاں، لیڈراں اتے سیاسی فیصلیاں دے پچھے ڈوری ہلاون والے مداریاں نوں الف ننگا کردی ایہہ دس پاندی اے پئی بھانویں چغّتے ہوون یاں دیوبند دے مدرسیاں وچ فتویاں دی کھڈی چلاندے مفتی ہوون، لاٹ صاب ہوون اتے بھانویں لوکائی دے ووٹاں نال بنی سرکار، سبھناں لہور دی دھرتی تے زہر ای بیجیا تے کرودھ دی واڈی کیتی۔ دھرت نوں چڑھی وس دا اوپا کیہ؟
حسین آکھدا:  ” درداں دا دارو میرے اندر وگدا
دنیا دی حیاتی کھیڈ تماشا۔ پر نین سُکھ ایہہ تماشا پرے کھلو کے نیں ویکھیا۔ اوہ ایس تماشے دا آپ پاتر۔ اپنی کلا تے لفظاں دی چون نال اوس تریخی، معاشی، سماجی، جمالیاتی اتے نفسیاتی پکھاں ول سینتر ماری ۔ نین سُکھ ناول چھپن توں پہلاں مینوں فون تے آکھیا پئی اوہ مادھولال سرکار حاضری دینا چاہندا اے اتے جے میں نال چلاں تے ہور وی چنگا۔اسیں رل مل مادھو لال سرکار اپڑے۔ واپسی سمے میں سوچدا رہیا: قنون دا حسابی کتابی سیانا وکیل، مارکس تے سارتر پڑھن والا نین سُکھ، درگاہ تے کھڑا خورے ویلے دے چاک تے گھمدے مانوں نوں گوچر رہیا اے یا اوہ مادھو لال نوں آکھ رہیا اے:
بازی  چار  چوگان میں کھیل کھڑی
ویکھاں کون جتے ، بازی کون ہارے
نین سُکھ شاعر وی اے تے شاعر توں ودھ کون سیانا پر اوہ تے آکھدا:
میں اوہ شاعر نیں پنجاب دا
جنہوں صدیاں دیس اُڈیکیا
پنجابی ادب دے پڑ وچ ”مادھو لال حسین، لہور ی لہور دی ویل“ ہوکدااک واری فیر پڑ لا کے کھلو گیا اے۔
سانوں مرشد نال پیار ہے
ساڈا ایہو ونج وپار ہے
اساں رل مل جھرمٹ پاونا

  








Review @ The News On Sunday

A gripping contemporary tale: Review of Punjabi Novel


Unusal Punjabi Novel: 

Review by Mushtaq Soofi in Dawn


No comments:

Post a Comment

May Day 2024, Bounded Labor & new ways of the struggle

  May  Day 2024  Bounded Labor & new ways of the struggle  In the South Asia, thanks to Brahminical legacy dipped in colonialism sociali...