Friday, February 26, 2016

First Punjabi Literary Festival (PLF) Lyalpur


First Punjabi Literary Festival (PLF) Lyalpur 

Comments, Articles and other things

The event is pioneer of desi LFs and now Sndhis, Pukhtoons, Balochis, Kashmiris etc should follow the Punjab. They can ask Amir Butt & Tohid Chattha how to organize a LF with small funding and local support or assistance. No wonder by following this example of PLF, we can give a long awaited message to literary elite or Adbi Mafia. 






.  No doubt, Butt & Chattha remained the main thresh-hold force behind the PLF yet both were fortunate to get full support from Punjabi Literary scene. I will soon write on the event.  I will add more things here soon
along with some video clips 
A clip of 4rth session Punjabi Women @ PLF

Nain Sukh @ PLF Layalpur A video clip

Khani session at PLF A video clip


 BUTT & CHATTHA

A vedio clip of 3Rd Session Punjabi Literay Festival PLF a session of punjabi theater. Asif hoot is anchor while Anjum Saleemi Hamad Afzal and Tohid Ahmad Chattha at stage

3rd Session PLF A video clip


Singing of Doha @ PLF in the session Punjabi Theater  A video clip

A video Clip of the session
"Books about history of the Punjab"


Dr Ishtiaque, wrote an article in The Friday Times regarding PLF which is a good gesture and appreciable too. Ishtiaque was included among 4 panelists who were invited by the organizers to talk in a session "Books about history of the Punjab".

Second Clip how he reacted against Punjabis

I conducted that program and was included among panelists too. Dr Abdul Qadir Mushtaq of GC University Faisalabad was the third panelist while Dr Iqba Chawlla of Punjab University could not reach due to his personal reasons. What happened in that session is an interesting story and I will share it in my later piece yet his narrative as colonial apologist is interesting just read what he wrote in his column regarding his talk at PLF "Not a single modern college or university or hospital was made by our great warrior-kings. I should have pointed out that the city of Lyallpur was built by the English" Regarding blessings of the Raj, i am giving one reference and that is the mischievous law, Criminal Tribes Act 1871 presented by the "benevolent colonizers". It was for North-West Provinces, Oudh and The Punjab. 
  
It is high time that we better stop defending colonial period. In a situation where even David Cameron formally apologized http://www.theguardian.com/politics/2013/feb/20/david-cameron-amritsar-massacre-india. our friends are still in love for the Empire which looks strange.
How colonial masters played with languages, scripts and dialects is on the record. their social engineering is also on the record. It is important that colonial critique of a rationalist must be different from the colonial critique of religious fundamentalists cum nationalists. We have to analyse colonization phenomenon with little care so that we can challenge religious cum nationalists as well as colonial narratives. 
When I raised some serious questions about twisted colonial policies during and after annexation of the Punjab he responded and started blaming Punjabis instead of unfolding myth of so-called War of Independence 1857. On the one hand he called it mutiny but in his next argument he criticized Punjabis of supporting Raj. It is an inbuilt contradiction in the narrative of Congress.
How nakedly we often support colonizers is an interesting account and in this regard we take refuge in the laps of apologists of colonizers like Brahmo Smaj. Supporting modern science, modernity and secularism is another thing yet supporting colonizers as an apologist is a bad taste of our liberal secular intellectuals. Here they often lost their balance but it is not the case for all. Read the article

The other LLF

More Readings


۔پچھلے ہفتہ فیصل آباد میں ہونے والے پہلے پنجابی ادبی میلہ میں شرکت کے بعد یہ احساس زیادہ ہوا کہ جب گورنمنٹ کالج لاہور کے ایک سینیرولائیت پلٹ پروفیسر صاحب اقبال اور جناح کو مورد الزام ٹہرا کر اپنا رانجھا راضی کرتے نظر آئے۔ اقبال کے خطبہ آلہ آباد میں زبانوں کی رنگا رنگی کی حمائیت میں لکھے جملے شاہد انھوں نے نہیں دیکھے جبکہ ڈھاکہ میں کی جانے والی قائداعظم کی اس تقریر کا بھی انہیں دوبارہ مطالعہ کرنا چاہیے جس کا بتنگڑ سب نے بنایا ہوا ہے۔

مارچ 1948 کو ڈھاکہ یونیورسٹی میں اُردو کو رابطے کی زبان قرار دیتے ہوئے کی جانے والی اپنی اس تقریر میں جناح صاحب نے یہ بھی کہا تھا کہ مشرقی بنگال کی اسمبلی اگر منظور کرے تو آپ صوبہ میں کسی بھی زبان کو کارویہار اور ذریعہ تعلیم کے لیے استعمال کرسکتے ہیں۔ پروفیسر صاحب کوزبانوں کے حوالہ سے نہ تو مبہم نو آبادیاتی پالیسیاں نظر آئیں اور نہ ہی وہ ہندی کی حاکمیت بارے سوال اٹھا سکے۔وہ یہ نہیں کہنا چاہتے کہ نفاذ اردو تو نوآبادیاتی پالیسی کا تسلسل تھا مگر انہیں جناح صاحب سے چڑ ہے سو اپنے تعصبات کے اظہار سے باز نہیں آئے۔انگریزوں نے 1865 میں اردو کیوں نافظ کی تھی یا پہلی تعلیمی کانفرنس میں وزیر تعلیم نے پاکستانی مادری زبانوں کی کیوں حمائیت کی تھی اس بارے ان کی تحقیق بوجوہ خاموش ہے۔لیل پور کا پہلا پنجابی میلہ تو اپنی جگہ اک نئی روائیت کا آغاز تھا تاہم جب ہمارے دانشور بھی زبان کی بنیاد پر کی جانے والی سیاستوں کو محض اپنے تعصبات کی روشنی میں دیکھتے ہیں تو مادری زبانوں کا مسئلہ اور زیادہ پیچیدہ ہوجاتا ہے۔ سوال یہ ہے کہ ہم زبانوں کے حوالہ سے اپنا ”پرانا بیانیہ“ بدلنے کو تیار ہیں؟ ایک زبان کی حاکمیت اور اسے وطنی تشکیلات کا جزو لاینفک بنانا ہی اس پرانے بیانیے کی علامات ہیں۔
http://punjabpunch.blogspot.com/2016/02/old-twisted-narrative-pakistani-mother.html?view=flipcard

Deconstructing colonial narratives
Although there are Bengalis who still opt for pre-British names yet it is interesting to de-construct Change of Name politics in Bengal. I already wrote a piece regarding Change of Name politics with Germans during and after WW1. These days in Pakistan, India and Bengladesh many people tries to change names of places under the notion of their respective nationalisms and it is same old colonial practice.
http://punjabpunch.blogspot.com/2014/02/social-engineering-how-britishers.html?q=dunya

 24مارچ1948 کی تقریر کے متن کو پڑھنے سے معلوم ہوا کہ خود قائداعظم اُردو کو رابطہ کی زبان (Lingua Franca) کہنے سے پہلے یہ بات بھی کہہ گئے تھے کہ
صوبہ میں سرکاری استعمال کے لیے اس صوبہ کے عوام جو زبان چاہتے ہیں اس کا انتخاب کرسکتے ہیں۔ اس کا فیصلہ صرف اور صرف اس صوبہ کے عوام ہی کریں گے۔

No comments:

Post a Comment

Followers of Zia's language Policy & literature festivals ضیاالحق دے لسانی سجن اتے ادبی کانفرنساں

  Followers of Zia's language Policy & literature festivals It was dictator Zia ul Hoq who not only played sectarian card but also d...